De gevolgen van slaaptekort voor je lichaam

- - Categorie Slaapkamer

iStock-485841736

Slaap is noodzakelijk, voor iedereen

Onderschat het belang van een goede slaap niet. Tijdens je slaap neemt je lichaam namelijk de tijd om te herstellen van de vorige dag. Dan hebben we het zeker over lichamelijk vlak, onder andere je spieren, organen en gewrichten, maar ook op geestelijk vlak. Je hersenen nemen tijdens je slaap ook de tijd om te herstellen en te verwerken. De gevolgen van een tekort aan slaap zullen zich dus ook op die vlakken uiten.

Heel wat mensen kennen de problematiek rond slaapproblemen onder de noemen insomnia. Die slaapstoornis zorgt op lange termijn voor gezondheidsproblemen. In een eerste fase zul je enkel vermoeidheid overdag opmerken. Mensen met insomnia hebben ook een verhoogde kans op depressies, concentratieproblemen en uiteindelijk ook een hoge bloeddruk. De weerstand verzwakt ook, waardoor die mensen sneller ziek worden, en ook spierpijn (in de vorm van rug- en nekpijn bijvoorbeeld) ondervinden.

Het grootste probleem van een tekort aan slaap, ligt waarschijnlijk zelfs bij de werking van de hersenen. Bij een langdurig en zwaar slaaptekort ontstaan geheugen- en concentratieproblemen. Het denkproces verloopt niet meer zoals het hoort, en mensen gaan op automatische piloot leven, wat ook gevolgen heeft voor het humeur. Mensen met een slaaptekort worden onbewust prikkelbaar.

De oorzaken van slecht slapen

Dit is een moeilijke materie. Er kunnen heel wat oorzaken aan de basis liggen van een slechte nachtrust. Uiteraard kunnen externe factoren aan de basis liggen, zoals geluidsoverlast. Belangrijker zijn echter de interne factoren, zowel mentaal als lichamelijk. Mentale factoren zijn bijvoorbeeld piekeren of stress. Maar ook lichamelijke factoren kunnen ernstige gevolgen hebben, zoals bijvoorbeeld rugpijn of ademhalingsproblemen. Mensen die roken en veel koffie drinken, of zware maaltijden eten vlak voor het slapengaan, slapen vaker minder vast. De gevolgen van cafeïne op je lichaam, lees je op onze desbetreffende blog.

Daarnaast kan de oorzaak van een slechte nachtrust natuurlijk ook te wijten zijn aan het bed, en dan voornamelijk de matras. Een slechte matras zorgt ervoor dat de spieren niet volledig kunnen ontspannen, en dus ook tijdens de nacht in een ongemakkelijke, gespannen houding komen te liggen. Het gevolg is dat de spieren overdag moe zijn, of zelfs pijnlijk kunnen aanvoelen. Bij MEUBIS hebben we heel wat kennis en ervaring op vlak van matrassen. Vraag in de winkel gerust even wat hulp of info bij het kiezen van de correcte matras. 

Enkele algemene tips:

  • Slaapmiddelen werken slechts tijdelijk. Je lichaam raakt eraan gewoon, waardoor je de dosis stelselmatig moet verhogen. Het probleem met slaapmiddelen is dat de slaapkwaliteit en de diepte minder worden. Je slaapt dus wel, maar niet beter.
  • Elke dag op hetzelfde uur gaan slapen bevordert de kwaliteit van je slaap. Je lichaam wordt eraan gewoon.
  • Geen zware inspanningen leveren vlak voor het slapengaan. Je lichaam dient eerst nog tot rust te komen, waardoor het niet onmiddellijk in slaap zal kunnen vallen.
  • Geen grote maaltijd of cafeïne vlak voor je gaat slapen. 
  • Koop een degelijke matras, die je lichaam volledig doet ontspannen tijdens de nacht.

Contactformulier