5 stappen om je horecazaak te doen groeien

- - Categorie Horeca

friends-using-smartphones-to-take-photos-of-food-000064773537_Medium

1. Plaats je hotel, restaurant, bar of café op TripAdvisor


TripAdvisor is 's werelds grootste travel site, met miljoenen reizigers die elke maand de website opzoeken om research te doen, of om hun reis volledig uit te stippelen. Restaurants, bezienswaardigheden en hotels kunnen er gratis op worden geplaatst. Je zaak op TripAdvisor plaatsen opent gigantisch veel deuren aan potentiële nieuwe klanten, en geeft je zelfs gratis marketing mogelijkheden. Het kan eigenlijk op twee manieren.

Iemand van jouw bedrijf kan een plaatsing op de website aanvragen, of een gebruiker van TripAdvisor kan een review schrijven over jouw zaak, en op die manier een plaatsing aanvragen. Als je zaak nog niet op de site staat, kan dat gewoon doen door je zaak in te schrijven. Je zult dan bepaalde informatie over de zaak moeten geven, probeer die zo zorgvuldig en correct mogelijk in te vullen. 

2. Creëer een account op Google plus met Plaatsen


Google Plus is een perfecte kans om gevonden te worden, en om je zaak online te presenteren. Zoals je misschien al gemerkt hebt, heeft Google recent de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven lichtjes veranderd. Als je bijvoorbeeld "beste café in Brugge" in tikt, zal Google niet alleen de meest aangewezen websites tonen met betrekking tot dat onderwerp, maar ook relevante plekken dichtbij de locatie, samen met belangrijke info zoals: openingsuren, locatie, reviews en sociale netwerkpagina's gelinkt aan Google + account.

Niet onbelangrijk detail: plaats ook zelf een goeie foto van je zaak op Google +, anders riskeer dat Google zelf een afbeelding bij je zaak plaatst. We hebben al vaak restaurants opgezocht, die geen foto hadden, waarbij een foto van de McDonalds werd afgebeeld door Google. Iedereen lust wel eens McDonalds, maar dit wil je als serieuze business absoluut niet, toch?

3. Creëer een Facebook account


En doe er iets mee. Een Facebook account is voor elke zaak een must vandaag de dag. Facebook voegt elke dag 500.000 nieuwe gebruikers toe, 6 nieuwe profielen per seconde. Een gebruiker heeft gemiddeld 338 vrienden op Facebook en, blijkt uit studies, dat zorgt ervoor dat de helft van de mensen op internet zonder Facebook profiel, samenleeft met iemand die dat wel heeft. 

De eerste stap is om zelf een account aan te maken als persoon, als je dat nog niet hebt. Daarna kan je ook een pagina aanmaken voor je business. Een pagina kan verschillende gebruikers/managers hebben, die je pagina kunnen updaten en veranderen.

4. Creëer een Instagram account


Instagram is zeer populair geworden de voorbije jaren. Voor jullie, is het ook een zeer machtige tool om je business te promoten. Het kan een enorme impact hebben dankzij de foto's, korte video's en nu ook verhalen. 

Het gebruik van hashtags is ook een zeer groot voordeel, want het kan mensen laten zoeken op hun interesses en hobbies, en daardoor kun je gemakkelijker mensen als target gebruiken voor jouw business. Je kan ook berichten laten sponsoren, zoals op Facebook, waardoor je in heel wat Instagram tijdlijnen kunt opduiken.

Instagram is ook een perfect middel om een 'community' op te starten. Als restaurant eigenaar, kun je bijvoorbeeld de hashtag #culinairgenieten gebruiken, en de mensen die in je zaak komen aansporen om foto's van hun gerecht op Instagram te plaatsen met diezelfde hashtag. Je kunt ze bijvoorbeeld aanmoedigen door een gratis drankje aan te bieden, als ze het doen. Binnen de kortste keren wordt jouw restaurant op Instagram constant vernoemd met de hashtag #culinairgenieten, wat uiteraard heel wat positieve reclame oplevert. Zijn de foto's dan nog eens mooi voorzien van de perfecte filter of aanpassingen? Dan staan de nieuwe klanten binnen een mum van tijd in de wachtrij om bij jou te mogen komen eten.

5. Neem je tijd om goeie foto's te (laten) nemen


We leven in een digitaal tijdperk. De uitdrukking "één beeld zegt meer dan duizend woorden", bestaat al veel langer, maar is actueler dan ooit. Neem de perfecte foto van jouw gerecht, hotelkamer, zomers terras of nieuwste cocktail en plaats het al op je online accounts.

Wanneer je een evenement hebt, of een drukke avond/dag, laat een fotograaf wat foto's nemen van de belangrijkste troeven van je zaak, of van mensen die gelukkig zijn in uw zaak. Plaats dergelijke foto's op sociale media zoals Instagram en Facebook, zodat iedereen kan zien wat voor een fantastische plek dit is.

De mensen die op de foto's staan, zullen vermoedelijk zichzelf en hun vrienden erin taggen, of de foto's zelfs delen. Zo kunnen al hun vrienden de foto ook zien, en krijgt je zaak ook bij hen naambekendheid. Als elke persoon op de foto zelf 300 vrienden heeft op website, is het rekensommetje snel gemaakt. En er bestaat geen betere reclame, dan een tevreden klant die jouw zaak kan aanraden bij al zijn/haar vrienden en kennissen.

Contactformulier