• Home
  • Meubis Service & Coronavirus Updates

Meubis Service & Coronavirus Updates

Vind hier alle service & coronavirus updates van Meubis en onze leveranciers.

Wereldhandel nog maanden ontregeld

15/10/2021 (Bron: De tijd)

We blijven met onze partners strijden op alle fronten met betrekking de producties maar wereldwijd blijven de vertragingen zijn tol eisen. 

"Aan de vooravond van de feestdagen ondervinden retailers de grootste moeite om hun producten tijdig in de rekken te krijgen. Nu de wereldeconomie herstelt van de coronacrisis explodeert de vraag naar goederen. Dat leidt tot gigantische tekorten aan containerschepen. 

Tegelijk krijgen havens het moeilijker om dat boomende vrachtverkeer op te vangen. Voor de haven van Los Angeles, de drukste van de VS, liggen tientallen schepen te wachten om aan te kunnen meren. Volgens professor en havenspecialist Theo Notteboom ligt wereldwijd een op de acht schepen ergens te wachten om een Amerikaanse, Europese of Aziatische haven binnen te varen. 'Dat is gigantisch.'

Door de logistieke nachtmerrie doen grote containerschepen die varen tussen Azië en Noordwest-Europa daar 18 dagen langer over dan gepland. Er wordt niet snel beterschap verwacht. Jon Abrahamsson Ring, de topman van Inter IKEA, de wereldwijde franchisegever van de Zweedse meubelgigant, verwacht dat de leveringsproblemen nog tot midden volgend jaar aanhouden. 'We gaan daarom ons aanbod toespitsen op de populairste producten', zei hij woensdag. Eerder waarschuwden de Zweedse kledingketen H&M en de Britse onlineretailer Asos voor een tragere omzetgroei en hogere kosten.

De transportchaos stelt ook het geduld van de Belgische retailers op de proef. Bij verdelers van speelgoed valt te horen dat ze ongeveer twee keer zo lang moeten wachten op leveringen."

We vragen hierdoor nogmaals begrip voor de sluimerende situatie van de afgelopen 12 maanden die nu eindelijk het wereldnieuws haalt omdat het onmogelijk is de gevolgen post-corona nog te ontkennen.

We blijven investeren samen met onze partners in betere systemen, transparantere communicatie maar hebben nu voor sommige zaken ook het geduld van onze partners, onze werknemers en jullie nodig om samen uit deze productiecrisis te komen en ons Belgisch familiebedrijf verder het vertrouwen te geven. Ook wij investeren grotendeels - 60% van onze aankopen gebeuren in België - in onze partners, in hun werknemers en hun families. Jullie investeren hierin door te vertrouwen op hun producten, hun kennis en kwaliteit. 

Daarom moeten we samen verder blijven verdraagzaam zijn, respect tonen voor elkaar en dat tikkeltje meer geduld hebben dan gewoonlijk. Ook wij doen dit, en dat is niet makkelijk, dat is niet plezant, maar alleen zo zullen we deze tijden samen doorkomen.


Gevolgen coronacrisis voor de productie

01/10/2021

Na een ongelofelijke explosie in orders in 2020 en begin 2021 waarbij we meer dan 580% meer orders hebben verwerkt zwoegen we al een hele tijd samen met onze partners om de goederen zo snel als mogelijk bij jullie te krijgen. Echter loopt de hele wereld achterop inzake grondstoffen, logistieke problemen, stijgende dollar, stroomtekorten, stijgende olieprijzen en wereldwijde lockdowns die invloed hebben op de productie tussen de landen van herkomst van de grondstoffen en de landen waar de producties moeten gebeuren.

"Al sinds de herstart na de coronacrisis loopt de logistieke wereldhandel stroef. Dat komt omdat de ongelijke heropstart - waarbij het ene land nog in lockdown was en het andere niet - internationale vaarroutes in de war stuurde. Soms waren producenten van onderdelen nog in lockdown, soms zaten containers geblokkeerd in een afgesloten haven en soms konden schepen wel vertrekken uit een haven maar mochten ze nog niet aanmeren in een andere." (Bron: https://www.tijd.be/politiek-economie/internationaal/algemeen/chinese-stroomtekorten-doen-vrezen-voor-nog-meer-leveringsproblemen/10335129.html)

We doen ons best samen met onze partners om de levertijden zo goed mogelijk in lijn te houden en passen de levertijden aan van zodra we up to date informatie krijgen, een groot aantal artikelen wordt ook reeds alle 30minuten of 4 uur automatisch up to date gehouden. Dit zowel op de site waar bij elk product de actuele levertijd wordt voorzien alsook in het klantenportaal, waar we vorig jaar enorm in hebben geïnvesteerd. Het klantenportaal is de "bijbel" waar alle mensen die zowel on-als offline (in de winkel in Maldegem/Adegem) bestelden de status van hun order kunnen opvolgen.

We doen ons best met onze 104 leveranciers om alles zo goed mogelijk op te volgen en iedereen te informeren indien er vertragingen zijn. 📬

Daarnaast zijn er ook veel partners die de afgelopen maanden ingezet hebben op stock opbouw van bepaalde grondstoffen en primaire materialen voor hun meest verkochte modellen of in het algemeen extra containers besteld hebben om de opgelopen vertragingen in te halen en ondertussen een buffervoorraad op te bouwen. Hierdoor kunnen we ook terug een groot aantal meubelen opnieuw sneller bezorgen dan oorspronkelijk voorzien was. ✅

Daarnaast investeerden we in extra systemen om de opvolging verder te verbeteren en kijken we constant om onze digitale service-afdeling te optimaliseren. 📈

Voor al jouw informatie kan je terecht in/bij:

✅ jouw digitaal klantenportaal (heb je geen toegang? Informeer support@meubis.be)

✅ onze support via support@meubis.be

✅ onze support via sms op het nummer: +32460200926

✅ onze support via de livechat tijdens de openingsuren

✅ onze sociale kanalen via pm

✅ onze nieuwe fysieke winkel in Adegem, op de Staatsbaan 10a, zelf zonder mondmasker 😀

Wijziging leveringskosten
22/03/2021

Vanaf 1 april wijzigen onze leveringsvoorwaarden.

Voortaan zullen voor bestellingen onder de 500 euro verzendkosten in rekening gebracht worden.

  • België, Nederland en Luxemburg: 15 euro
  • Frankrijk: 25 euro

Voor bestellingen boven de 500 euro blijven de verzendkosten gratis! 🙌


Waarom stijgen de prijzen en zijn er langere levertermijnen?

15/02/2021

De aanpak van het corona virus zorgt al lange tijd voor wereldwijde problemen. We vertellen niets nieuws wanneer we zeggen dat ontelbaar veel sectoren hierdoor getroffen zijn. De meubelsector is daar één van.

Wat is de impact op de meubelsector?

Belangrijk om te weten is dat wij als meubelwinkel afhankelijk zijn van onze leveranciers. Onze leveranciers zijn op hun beurt ook weer afhankelijk van toeleveranciers.

Het werkt een beetje als volgt:

De toeleverancier bezorgt grondstoffen aan de fabrikant. De fabrikant ontwerpt en produceert de meubelen en bezorgt deze aan de meubelwinkels.

Waar loopt het nu fout?

Corona heeft heel wat dingen ‘on hold’ gezet. Dat heeft ervoor gezorgd dat er nu tekorten aan grondstoffen zijn. De fabrikant krijgt veel minder geleverd en ook veel minder frequent. Dit zorgt ervoor dat de fabrikant minder meubelen kan produceren en minder kan distribueren. Daar komt dan nog eens bovenop dat er minder bezetting is in die fabrieken - om een zo veilig mogelijke werkomgeving te kunnen creëren - en dit allemaal werkt vertraging in de hand.

Het is momenteel zelfs zo problematisch dat de toeleveranciers zich genoodzaakt zien om Force Majeure aan te tekenen en daardoor afzien van getekende contracten met fabrikanten.

En welke invloed heeft dit op de prijzen?

Dit is het klassieke vraag/aanbod principe. De vraag naar meubelen is groot. Iedereen zit thuis en is genoodzaakt hun vakantieplannen op te bergen. Daardoor komt extra budget vrij om eindelijk eens de woonkamer aan te pakken of een leuke home office in te richten.

De vraag naar meubilair is dan ook enorm.
De grondstoffen zijn echter schaarser dan voordien. Dit resulteert in een grotere vraag en een kleiner aanbod en dus een algemene prijsstijging.

Grondstoffen zijn duurder, fabrikanten rekenen dit door en meubelwinkels zijn genoodzaakt mee te gaan in deze prijsstijgingen.

Momenteel krijgen wij wekelijks nog prijsaanpassingen door van onze meubelfabrikanten.

Hoe gaat Meubis hiermee om?

Wij hebben een goede verstandhouding met onze leveranciers en doen er alles aan om ‘ons deeltje’ van de productie te bekomen opdat wij onze klanten niet zouden moeten teleurstellen.

Het is echter moeilijk inschatten of de beoogde levertermijnen nageleefd kunnen worden.

Fabrieken zien zich vaker genoodzaakt een onverwachte productiestop van 2 weken in te voeren door tekort aan grondstoffen. Met een tijdelijke sluiting als gevolg.

Van zodra wij nieuwe levertermijnen doorkrijgen van de fabrikant worden deze onmiddellijk aangepast en correct op onze website vermeld. Helaas wijzigen deze tegenwoordig zo vaak dat proactief communiceren naar de klant toe een uitdaging wordt.

Wij zijn dan ook volop bezig met het verbeteren en implementeren van nieuwe systemen zoals het Meubis klantenportaal waar het nu makkelijker is om bestellingen te kunnen volgen. We blijven hieraan werken.

Ook hebben wij er bewust voor gekozen om geen prijswijzigingen door te voeren tijdens de solden om onze klanten niet te moeten teleurstellen wanneer ‘de dressoir die je ging kopen tijdens de solden’ nu plots duurder staat.

Helaas zullen de prijzen in de loop van deze week (week 7) wel veranderen op de website.

Echter is het niet allemaal slecht nieuws want om onze klanten alsnog de kans te geven om eventuele uitgestelde aankopen te voltooien - en om de prijsstijgingen wat te verzachten - bieden wij graag tijdelijke kortingen aan.

Wij raden dan ook aan om van deze overgangsperiode gebruik te maken want ook voor ons is het bijzonder moeilijk in te schatten of prijzen zullen blijven veranderen.

Wij hopen jullie tevreden te stellen met deze actie en jullie voldoende geïnformeerd te hebben.


Meubis in Coronatijd

Updates over onze service tijdens covid-19

Laatste Nieuws
Tijdens deze periode proberen we onze winkel op een veilige en goede manier open te houden, zodat jij toegang hebt tot de meubelen voor jouw woning. We doen er alles aan om zowel online en in de toonzaal beschikbaar te blijven om jou een leuke winkelbeleving te geven. Daarbij zorgen we ervoor dat jouw bestelde meubelen zo snel mogelijk, maar vooral veilig geleverd worden.

Door drukte en tekorten kan de bezorging van je bestelling langer duren
Bekijk de orderstatus in je account.

Tekorten en drukte bij de meubelfabrikanten

Vind hier de recentste informatie over leveringsproblemen en drukte bij de meubelfabrikanten

Uitval van personeel bij diverse meubelfabrikanten en moeilijke levering van grondstoffen

Overal ter wereld zijn er momenteel leveringsproblemen voor diverse grondstoffen en het uitvallen van personeel door Covid19, dit zorgt er jammer genoeg voor dat de toelevering van grondstoffen, producten en halffabricaten voor de Europese meubelfabrikanten vrijwel overal moeilijkheden ondervindt. Dit betreft 30 tot 60% van alle fabrikanten.

Schuim voor zetels, hoeksalons, boxsprings, matrassen en bedden 

10 december 2020

Momenteel is er een dramatisch tekort aan schuim voor meubelen zoals boxsprings, matrassen, hoofd- en voetborden bij de wereldwijde meubelfabrikanten., aangezien dit materiaal ook gebruikt wordt voor de productie van mondmaskers. Daardoor stijgen de prijzen van grondstoffen wekelijks waardoor deze momenteel met 57% verhoogd zijn. Daarbij komen ook nog eens fabrieksstoringen de aanvoer van grondstoffen voor het schuim in het gedrang brengen. Het valt daarom niet uit te sluiten dat vertragingen, uitstellingen en annuleringen door overmacht kunnen voorkomen.

Meubar 

Tweewekelijkse update

Uit de laatste update blijkt dat de volledige supply chain van grondstoffen tot 16 weken ver is uitverkocht, dit kan soms tot een leveringstermijn ten vroegste in april 2021 leiden. De tweede golf heeft bij Meubar en hun leveranciers de situatie nog ernstiger gemaakt door nieuwe besmettingen die zorgen voor een personeelstekort. Dit zorgt ervoor dat zij elke 14 dagen ons een update zullen geven over de geplande levertermijn per model. Met deze leidraad maken wij ook de aanpassingen op onze Meubis website zodat je weet wanneer je deze ongeveer kan verwachten.

Hieronder vind je een overzicht van de laatste uitleveringsplanning van Meubar (onder voorbehoud).

  • BRISTOL: Maart 2021.
  • JAN: bestaande orders 1e helft Januari 2021 / nieuwe orders 2e helft Maart 2021.
  • KENT: Maart 2021.
  • KORA: Maart 2021.
  • KUTA: 1e helft van de maand Maart 2021.
  • KWADRO: Februari 2021
  • LOVINA: bestaande orders levering November-December / Nieuwe orders 2e helft Maart-begin April 2021.
  • MALI: Februari 2021.
  • ORANGE: bestaande en nieuwe orders Februari 2021.
  • PAPILLON: Februari 2021.
  • SAMIR: 1e helft van de maand Maart 2021.
  • TOMBA: bestaande orders 1e helft Januari 2021 / nieuwe orders 2e helft Maart 2021.
  • UBUD: 1e helft Maart 2021.
  • YORK: alle orders 2e helft Januari 2021.

Label 51 

21 december 2020

Helaas heeft het coronavirus invloed op de meubelindustrie wereldwijd. Veel fabrieken werken op halve kracht. Daarnaast zijn de containers om de producten in te verschepen momenteel schaars. Dit betekent dat wanneer de producten klaarstaan om verscheept te worden, er vaak geen containers beschikbaar zijn. Ook worden havens overgeslagen door vrachtschepen, vanwege de tekorten. Meerdere factoren hebben dus invloed op de levertijden van onze producten.

Uiteraard doen wij er alles aan om je zo goed mogelijk te informeren, maar door bovengenoemde factoren is het vaak lastig om een exacte levertijd door te geven. Wij geven je daarom een indicatie wanneer wij het artikel verwachten binnen te krijgen en passen deze aan zodra wij meer duidelijkheid hebben.

Wil je meer informatie over dit wereldwijde probleem, lees dan het volgende artikel over het nijpend tekort aan containers door het virus in China.

Wil je levering in een ander land dan Belgie, Luxemburg, Nederland of Frankrijk, ga dan naar: