Ergonomische bureaustoelen: waar moet je op letten?

- - Categorie Kantoor en bureau

Businesswoman-Having-Backpain-In-Office-000090065625_Medium

We hoorden het onlangs nog op het nieuws: 1 op de 5 volwassenen heeft chronische lagerugpijn, vaak ook gepaard met nekpijn. In het grootste deel van de gevallen ligt een slechte zithouding aan de oorzaak, vooral bij mensen die een zittend beroep uitoefenen. Chiropractors hebben dan ook een programma opgemaakt met oefeningen die kunnen helpen. Maar voor wie de oorzaak even wil bekijken: hoe ziet de juiste zithouding er nu eigenlijk uit? We vatten het hier samen in enkele aandachtspuntjes.

Ergonomische bureaustoelen

Bij Meubis bieden we ergonomische bureaustoelen aan, waarvan bewezen is dat ze het aantal rug-, nek- en schouderklanten gevoelig doen dalen. Een mooi voorbeeld is de bureaustoel Roxy op de foto hieronder. De basisprincipes van een ergonomische bureaustoel zijn simpel, maar efficiënt. We sommen hier even de grootste voordelen van zo'n ergonomische bureaustoel op.

  • De armen zijn altijd ondersteund. Een ergonomische bureaustoel met verstelbare armsteunen is dus altijd de beste optie, op die manier kun je ze op de perfecte hoogte voor jou afstellen.
  • Een ergonomische bureaustoel zorgt voor de ideale gewichtsverdeling. Dankzij het synchroon mechanisme zorgt de stoel ervoor dat uw lenden altijd op dezelfde plaats ondersteund worden, en dat uw gewicht mooi verdeeld wordt.
  • Het gevolg, en het grote voordeel, daarvan is dat je dus gedurende de dag verschillende zithoudingen kunt aannemen, wat sterk wordt aangeraden, en dat je gewicht altijd gelijkmatig zal verdeeld worden. Probeer dus gerust wat te bewegen op je bureaustoel, dat is sowieso beter voor je spieren en gewrichten.

De ideale zithouding: onze tips

Tip 1:
Zorg voor voldoende afstand tussen je ogen en het beeldscherm. De ideale afstand is ongeveer 50 tot 70cm bij een gewoon beeldscherm. Is je scherm groter dan 21 inch, dan neem je best zelfs een afstand tussen 75 en 105cm.

Tip 2:
Houd je schouders ontspannen tijdens het werken. Je schouders de ganse dag optrekken is niet goed voor de rug.

Tip 3:
De voorarmen houd je horizontaal, en de ellebogen in een hoek van iets meer dan 90 graden. 

Tip 4:
De afstand van de knieën tot aan de onderkant van je bureau mag zo'n 7 tot 10 centimeter zijn.

Tip 5:
Vermijd druk op de knieholten.

Tip 6:
De positie van de benen is ideaal wanneer ze een hoek van 90 graden vormen met de grond.

Tip 7:
Zorg dat je voeten plat op de grond staan. Als dit niet zo is, plaats een voetensteun zodat je voeten toch volledig kunnen rusten op de ondergrond.

Tip 8:
Zorg ervoor dat de rug goed wordt ondersteunt door de leuning. Zit dus goed naar achter op de stoel.

Tip 9:
De hoogte van de rugleuning is ook belangrijk: de bedoeling is dat je bekken goed wordt ondersteund.

Tip 10:
Gebruik het volledige zitvlak de bureaustoel. Zit dus niet helemaal vooraan op de stoel, maar schuif mooi naar achter.