Tips om meer uit je lunch te halen

- - Categorie Horeca

iStock-514424548

Acties & promoties

Voer acties en promoties, eventueel via Facebook of andere sociale media. Dat kan je doen door kortingen te geven op bepaalde gerechten tijdens de lunch, maar je kunt het ook anders aanpakken. Een gratis lunch voor elke 100ste liker op je Facebookpagina bijvoorbeeld. De kans is heel klein dat die persoon alleen naar je zaak komt, dus dan heb je er sowieso een extra klant bij. Bepaalde wedstrijden op Facebook doen het ook altijd goed, zoals een like & share actie, of gewoon een algemene vraag op Facebook. 

Bouw een vast cliënteel op

Daarbij denken we vooral aan bedrijven, scholen, of andere grote organisaties in de buurt van je zaak. Bied bijvoorbeeld een gratis lunch aan bij het nabijgelegen bedrijf, zodat ze bij jou op zakenlunch kunnen komen. Als jij ervoor kan zorgen dat hun ervaring top is, maak je een goede kans om een vaste stek te worden voor zakenlunchen bij dat bedrijf. Hetzelfde kun je doen met scholen, even de directeur proberen aan te spreken, of andere grote instanties nabij je zaak. Als die mensen tevreden zijn van jullie zaak, maak je kans op een vast cliënteel bij de lunch. Die zekerheid is wat elke zaak zoekt.

Zorg dat de service perfect is

Als je ervoor zorgt dat de service perfect is, en daardoor ook de sfeer goed zit, blijven klanten al eens wat langer plakken met bijvoorbeeld een koffietje. Hoe langer je de klant in je zaak kunt houden, hoe meer kans op een grotere omzet.
Natuurlijk komen de mensen vaak lunchen in een beperkt tijdschema. Ook dan kun je proberen via suggesties en je service om iets meer uit de lunch te halen. Stel bijvoorbeeld eens een iets duurdere wijn voor die perfect bij het gerecht past, of een stuk vlees die nét iets specialer is (en dus ook iets meer kost). Belangrijk is daarbij de kennis van je eigen producten, en het vertrouwen die de mensen in je personeel hebben.