De zes marketing P's toepassen op jouw horecazaak

- - Categorie Horeca

Marketingmix 6 p's horeca3

Niet elke horecabaas heeft de tijd om echt veel te doen rond marketing en promotie. Toch kun je met heel weinig middelen al heel wat doen. Belangrijk daarbij zijn de zes P's voor elke horecazaak: zes belangrijke aandachtspunten die je altijd in het achterhoofd moet houden om het verhaal van je zaak te brengen op marketingvlak. We overlopen ze even.

Product

Eén van de belangrijkste P's in het marketing verhaal is natuurlijk het product. Wat verstaan we daaronder? Hetgeen je hoofdzakelijk aanbiedt. In een restaurant zal dat het assortiment eten en drinken zijn bijvoorbeeld. Denk daar goed over na, want die keuze beïnvloedt natuurlijk heel wat andere zaken, zoals je doelpubliek. Wil je een sterrenzaak opbouwen? Bied dan ook een kwaliteitsvol product aan die het doelpubliek van sterrenzaken aanspreekt of kan lokken. Wil je eerder een hippe burgerjoint? Pak dan uit met originele en heerlijke burgers, waar het jonger doelpubliek fan van wordt.

Prijs

Naast het product zelf, is natuurlijk ook de prijs een belangrijke P in je marketingmix. Die hangt af van je product, maar tegelijkertijd ook weer van je doelpubliek. Het prijsniveau moet namelijk afgestemd zijn op het soort cliënteel dat je wil aantrekken. Om opnieuw hetzelfde voorbeeld te hanteren: als je product of je aanbod sterrenniveau ambieert, mag die prijs stukken hoger liggen dan wanneer je een hippe burgerjoint wil uitbouwen. 

Plaats

De locatie waar je zaak gevestigd is, en dus de plek waar je de gasten ontvangt. Ook deze moet in hetzelfde verhaal kloppen, zowel qua ligging als qua inrichting. Probeer met je inrichting de sfeer te creëren die je als zaak wil uitademen, met de vorige 2 P's in het achterhoofd. Uiteraard mag je een eigen stijl creëren, zorg dan gewoon dat je beoogd doelpubliek die stijl wel kan appreciëren en niet afhaakt.

Extra tip:

Zorg dat je gemakkelijk te vinden bent online, dus zeker ook via Google. Maak een pagina aan op Google Maps, als "Plaats" zodat je op verschillende manieren kan gevonden worden. Vul even wat informatie in, wat foto's, eventueel openingsuren en je adres. Eenvoudig en gratis reclame. Op de foto hieronder zie je hoe je dan bijvoorbeeld op extra manieren gevonden kan worden. 

Personeel

Personeel is een vaak onderschatte P, mede omdat het één van de moeilijkste P's is om aan je de filosofie van jouw zaak te laten voldoen. Goed personeel is een vereiste, daaronder verstaan we personeel met kennis, werklust en empathie. Het is vaak het aanspreekpunt voor de klant, en ze hebben dus een grote invloed op de beleving of ervaring van de klant in jouw zaak. Naast "goed personeel", moet het dus best ook wat passen in jouw concept. In een sterrenzaak plaats je best geen ongeschoren jongeman in een gescheurde jeans, waar dat in een burger joint dan eventueel wél zou kunnen lukken. 

Presentatie

Ook een vrij logische P in jouw marketingmix. De presentatie moet ook de 'look & feel' van jouw zaak naar buiten brengen. Presentatie gaat vrij ver. Naast het interieur, kan het ook toegepast worden op lettertypes en huisstijl, maar ook verlichting, muziek als de presentatie van het product als het opgediend wordt. Mensen houden ervan om door mooie dingen omringd te worden, zeker in tijden van Instagram en Snapchat. Het gaat niet alleen meer om smaken op het bord, maar alles errond hoort nu ook 'hip' en 'Instagramwaardig' te zijn. Probeer dus je  'look & feel' in zoveel mogelijk door te trekken.

Promotie

Een laatste P in het verhaal, maar zéker niet te negeren. Zorg dat je zaak 'in the picture' komt. Vaak een moeilijke bij startende zaken, maar ook bestaande zaken worstelen hier vaak nog mee. Naast de Google Places tip onder het puntje 'Plaats', is ook social media een belangrijk platform geworden. Zit je niet op Instagram op Facebook? Dan heb je daar al een serieuze achterstand. Vooral bij zaken die op jongeren mikken, is dit onvergeeflijk. Maar ook andere zaken zijn beter mee met deze evolutie. Facebook en Google zijn namelijk de vaakst gebruikte tools om horecazaken te ontdekken.

Interieur inspiratie nodig?

Ben je op zoek naar nog tips & tricks voor jouw horecazaak? Ontdek onze andere horeca blogs of bekijk ons aanbod van horeca meubilair op onze webshop voor inspiratie.