Cafeïne en de gevolgen voor je lichaam

- - Categorie Algemeen

iStock-504984010

Cafeïne valt onder de, om het met medische termen uit te leggen, een psychostimulerende stoffen, omdat het een opwekkend effect heeft. In de farmaceutische wereld wordt het ook gebruikt in medicatie, omdat het ook een pijnstillend effect heeft. Toch zijn wij quasi zeker dat niemand daarover nadenkt als ze bij de Starbucks een Caramel Macchiato of een Pumpkin Spice Latte bestelt. Aan alle koffie liefhebbers, voor alle duidelijkheid: cafeïne heeft ook zijn voordelen. Heel wat studies hebben namelijk al aangetoond dat een maximum van zo'n vijf kopjes koffie per dag zelfs een positief effect kunnen teweeg brengen. We bekijken even de voor- en nadelen van cafeïne.

Voordelen van cafeïne

  • Cafeïne kent een opwekkend effect. Het concentratievermogen en daardoor ook je alertheid nemen toe, waardoor je op mentaal vlak betere prestaties kunt afleveren. Daardoor kan het ook op sportprestaties een positief effect hebben.
  • Cafeïne is goed voor je geheugen. Het zou zelfs een positief effect hebben om de ziekte van Alzheimer te voorkomen.
  • Cafeïne heeft een positief effect op je darmwerking. Het heeft namelijk een licht laxerend effect.
  • Studies hebben aangetoond dat een verstandig gebruik van cafeïne kan beschermen tegen ouderschapsdiabetes

Nadelen van cafeïne

  • Cardiologen zijn geen grote fan van cafeïne. Overmatig gebruik van cafeïne zou namelijk een negatief effect hebben op de bloeddruk en het hartritme. Een hoge bloeddruk en hartritmestoornissen kunnen dus in de hand gewerkt worden als je te veel cafeïne opneemt.
  • Cafeïne kan een negatieve invloed hebben op de biologische klok, als er bijvoorbeeld 's avonds nog cafeïne wordt opgenomen. Het lichaam wordt daardoor terug actief, en heeft niet de neiging om in ruststand te gaan. Je slaapt daardoor ook minder diep. De gevolgen van slaaptekort op je lichaam mogen zeker niet onderschat worden, je leest er alles over op onze desbetreffende blog.
  • Cafeïne zorgt ervoor dat er minder calcium in het lichaam wordt opgenomen, en zou daardoor kwalijke gevolgen in de hand kunnen werken, zoals bijvoorbeeld bij osteoporose.

Conclusie

Koffie is helemaal niet slecht, zolang je het gebruik beperkt. De algemene richtlijnen zijn momenteel zo'n 5 kopjes per dag, maximaal. Wie meer dan zes kopjes per dag drinkt, kunnen kwalijke gevolgen ondervinden doordat cafeïne een invloed heeft op het deel van de hersenen dat zorgt een voor een goede, diepe slaap. Wie laat 's avonds nog cafeïne opneemt, kan het bioritme verstoren omdat het de hersenen opnieuw waakzaam maakt. Zolang je niet overdrijft, mag je gerust elke morgen even langsgaan bij je favoriete coffeebar.

Contactformulier